ESTEM LLEGINT: “Memòria d’uns ulls pintats”

N LLA

Llach, LluísMemòria d’uns ulls pintats

Quatre amics, dos nois i dues noies nascuts el 1920, creixen junts al barri obrer de la Barceloneta. Comencen a descobrir el món en un ambient humil i llibertari, i la proclamació de la República els obre un amplíssim horitzó de possibilitats, il·lusions i esperances. Però la Guerra Civil i la posterior repressió franquista ho estronquen tot. La vida de tots quatre i de les seves famílies queda marcada per l’impacte d’uns fets històrics que influeixen d’una manera especialment tràgica en la relació d’amor i d’amistat entre els dos nois, Germinal i David. El mateix Germinal, ja vell, narra la seva experiència escruixidora a un jove director de cinema que busca argument per fer una pel·lícula històrica. Reconstrucció vivíssima d’un període sovint mal explicat, Memòria d’uns ulls pintats és, per damunt de tot, una extraordinària història d’amor.(Text extret de Grup62)

També teniu aquí dos comentaris de Nosaltresllegim

Memòria d’uns ulls pintats és un nou motiu per admirar Lluís Llach

Memòria d’uns ulls pintats, de Lluís Llach

Si vols participar:

  • Vine a la trobada que tindrà lloc el proper divendres 5 de maig a les 18:00, a la Sala Polivalent de la Biblioteca.
  • Si l’has llegit o en vols parlar, deixa un comentari!
Advertisements

6 pensaments sobre “ESTEM LLEGINT: “Memòria d’uns ulls pintats”

  1. M. Carmen Lavega diu:

    AUTOR LLUIS LLACH
    MEMORIA D’UNS ULLS PINTATS
    (Titulo que alude a la costumbre de Germinal, de pintarse la raya de los ojos y que denota la personalidad del personaje, así como un gesto definitivo en su vida).
    La novela me atrapa desde el primer momento, estructurada en veintiséis grabaciones, que un director de cine le hace a Germinal a los 87 años de edad, dejándole como legado la narración de su propia vida.
    Aunque algunas palabras para mí son complicadas, rápidamente puedo coger el hilo de la narración, histórica y muy descriptiva, escrita con corazón y sensibilidad.
    Nos evoca los tremendos años 20 y 30 del siglo pasado de la Barceloneta, llena de miseria y esperanza, luchas e ilusiones de cuatro muchachos nacidos a principios de los años veinte, Germinal, David, Joana y Mireia, pero sobre todo esta la historia de amor, entre Germinal y David.
    En la segunda grabación nos explica con todo lujo de detalles, como era su casa en el carrer del Mar, en la Barceloneta, nos habla de un espejo delante del cual su padre se afeitaba. Ese espejo me hace recordar, un momento de mi niñez y la Económica aquella cocina… todo un portento.
    Habla de su escuela con cariño.- El conocimiento se impartía desde la convicción y no por la imposición. El lema era: aprender a pensar, a sentir y a querer.
    En la quinta grabación, comienza a hablar de la sexualidad, tan limpia y dulcemente que no puedo dejar de leer.
    En la pag. 197, encuentro la frase.
    COM MÉS MIRO D’APRENDRE MES M’ADONO DE TOT EL QUE IGNOREM
    Un libro triste por el dolor de una guerra, con un final que me ha sorprendido, lo volvería a leer.

    Liked by 2 people

  2. angelsvazquez diu:

    Aquí us deixo el comentari que m’ha fet arribar la Mercè Bofarull:
    ” Si hagués de definir el llibre de Lluís Llach amb una sola paraula diria “DIÀFAN”, ja que des del principi al final és una corrua de paraules que dringuen com si fossin dues copes de cava en una celebració. Utilitza un llenguatge optimista i ric (vaig trobar dues paraules que desconeixia en català, cosa que em va fer molta alegria)
    L’argument està molt ben trobat i és una excusa que serveix per explicar la història del barri i d’uns nois. El protagonista encara que sigui una persona gran no s’hi arrepenja i explica els fets de la seva vida d’una forma amorosa recordant la gent que estimava perdó, que encara estima. És un llibre per creure amb l’esser humà , cosa que avui en dia costa de trobar. Us recomano la seva lectura si voleu reconciliar-vos amb l’espècie humana”

    Liked by 1 person

  3. Loles diu:

    Para mi Lluis Llach es mucho mejor músico y poeta que novelista. La estrategia narrativa que utiliza, estructurando la novela a modo de conversaciones entre un anciano Germinal y un joven y algo frustrado director de cine en busca de un guión que le saque de la mediocridad de sus documentales para las televisiones regionales y al que le ha puesto por nombre Lluis Sedan, no transmiten una sensación de conversación como tal. La narración es la de un narrador-en primera persona que cuenta su propia historia a modo de confesión y el autor utiliza este procedimiento para estructurar los capítulos de la obra a los que convierte en grabaciones de la futura película.
    Sin embargo, empiezas la novela y no puedes dejarla hasta haber acabado el epílogo.
    El protagonista principal, Germinal, está muy bien descrito en el prólogo. De una manera muy gráfica y realista. El porqué de sus ojos pintados, queda resuelto al final del libro, cuando una vez finalizada su “confesión” le hace entrega a Lluis de la caja con las pinturas con las que a través de los años ha ido pintándose los ojos para que no se le borre de la memoria la gran historia de su vida y de su gran y único amor. Una vez hecha su “confesión” ya no son necesarios los ojos pintados.
    Describe muy bien el ambiente de Barcelona, especialmente La Barceloneta, de los años 30, sus pequeñas casas, sus costumbres, la playa, la Escuela del Mar con su programa educativo revolucionario, los movimientos sindicalistas, el estraperlo, las manifestaciones políticas y el despertar a la sexualidad de 4 adolescentes.
    Una vez se ha iniciado la guerra propiciada por el Golpe de Estado de Franco, es cuando la narración se hace más viva por su realismo. Las peleas internas de los diferentes partidos del pueblo, la quema de Iglesias, la acogida de los refugiados en la Estación de Francia (para mí un magnífico relato), la partida al frente de Aragón de los voluntarios armados (otra magnífica visión del Paseo de Gracia con las caravanas de camiones partiendo y las mujeres y niños vitoreándoles al despedirlos), el bombardeo de Barcelona por la aviación y la armada italiana, visto por los dos adolescentes desde una barca, luchando ante la visión del horror que representaba lo que sucedía y la belleza de las luces de las bombas al estallar. Toda la narración destila un realismo impresionante, destacando la descripción de la batalla del Ebro en la que participó “la quinta del biberón” con su inexperiencia y su fracaso desde la partida de los jóvenes sin saber a dónde se dirigían y con gran escasez de medios, a la terrible visión de los cadáveres de los soldados muertos río abajo y el regreso de la guerra a una Barcelona destrozada, vencida, humillada y hambrienta y la obligación de David de formar parte de un pelotón de fusilamiento en el Camp de la Bota.
    Paralelamente a lo anterior está la historia de amor; el otro tema central de la novela y que en la contraportada del libro se considera la novela en sí misma como una extraordinaria historia de amor.
    Esta historia de amor es una historia de amor homosexual de la que Lluis Llach hace una reivindicación en la novela tratando el tema con mucha ternura, como ya es habitual en él en sus canciones de amor.
    En cuanto a la segunda parte del libro, a partir de la derrota de los republicanos y de la instauración de la dictadura, el final se hace exageradamente novelesco. Con casualidades, venganzas y encuentros dignos del final de una película excesivamente dramática. En resumen. Una novela que no me extrañaría ver convertida algún día en una película.

    Liked by 1 person

  4. Cecil diu:

    M’havien dit, quina mandra de llibre! I em vaig espantar. He estat molt ocupada i fins aquesta setmana no he pogut agafar-lo, però llavors, sorpresa, l’he portat al bolso tot el dia. A la feina, el tenia a sota de papers, i quan ningú em podia veure, llegia i llegia. Avui l’he acabat, i plorava. He plorat quan el David ha mort, i molt. Ha sigut tant injusta la seva mort, com terapèutica per en Germinal l’assassinat del pu..del Garcia.
    He de dir, que no és massa creïble la relació sexual entre els quatre amics en aquells anys. Les noies, no m’ho crec, la dels nois sí, però que les noies a l’any 34 ja es deixessin grapejar i més coses, no m’ho crec, però bé, imagino una llicència literària per part de l’autor.
    M’agrada que el Germinal només expliqués la seva història i la dels seus amics i que deixés de banda la HISTÒRIA amb majúscules, aquesta la podem trobar a altres llibres, tot i així, explicada per barris, és terrible.
    Per mi ha estat un dels millors llibres que he llegit últimament dels que no he escollit jo.

    Liked by 1 person

  5. El mundo futbolístico diu:

    Estic d’acord amb els vostres comentaris ,el llibre l’he trobat interessant,uns fets que van directament a la memoria i revisió histórica .Influiexen d’una manera tràgica en la relació d’amor i amistat dels quatre amics desde la infancia que comencen a descubrir el mon en un ambien humil i llibertari, la proclamació de la república els obre un amplissim horitzó de possibilitats ,ilusions i esperances.
    La cruesa de la guerra va quedar grabada i va trasbalssar als personatges de la novela i les seves families .Es historia, per coneixer una mica com era la vida quotidiana a la segona república ,a la guerra civil i durant la dictadura franquista.
    Un relat ple d’amor peró també odi i molta rabia ben trasmesa .
    En la vint-i sisena iderrera grabació m’hi sobren algunes coses massa fortes.
    Trobem una reinvicació abrandada de la hemosexualitat.
    La novela està nerrada en forma de memoria..

    M'agrada

  6. El mundo futbolístico diu:

    L’escola del Mar era un model d’escoles de pedagogia activa i renovadora.
    .L’esforç i entusiasma que molts mestres de Catalunya van dedicar a la renovació pedagógica i a promoure els ideals de llibertat i igualtat entre els seus alumnes duranr la 2a. república , van fer que el magisteri català ,igual que el Magisteri espanyol ,fos un dels sectors profesionals més castigats amb el triomf del franquisma .Després de la guerra va haver-hi un trencament amb el model anterior .
    Van esser depurats i fusilats molts mestres i tots els seus métodes pedagogics, molts van tenir que marxar a l’exili.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s