Estem llegint: “Plenilunio”

plenilunio

De Muñoz Molina no és la primera novel·la que llegim al Club de Lectura de la Biblioteca Municipal de Lloret de Mar. Ens vam endinsar amb l’autor amb l’obra El dueño del secreto (1994) . De qualsevol manera, amb la lectura de Plenilunio se’ns presenta una obra molt diferent que podríem classificar de novel·la negra, política i amorosa.

L’eix vertebrador de tota la trama és un assassinat, la por a morir en un atemptat terrorista d’un inspector de policia destinat durant molts anys a Bilbao  i la relació amorosa entre l’inspector i  una mestra d’escola.

L’obra està dividida externament en 33 capítols, encara que seguint  l’argument podem fer tres parts molt ben diferenciades (presentació dels personatges, assassinat de la menor i inici de la història d’amor i desenllaç). L’autor utilitza la tercera persona, els diàlegs i el monòleg interior per descriure’ns els temes principals de la novel·la i aprofita per plantejar tot un seguits de pors dels personatges.

A banda dels personatges que desfilen per la novel·la (l’inspector, el forense, la mestra, la dona de l’inspector), existeix un element que acompanya al lector, de manera subtil, durant la narració i que és l’eix, causa i centre en molts moments: La lluna plena.

 

Anuncis

3 pensaments sobre “Estem llegint: “Plenilunio”

  1. Loles diu:

    Sí Mariangels, yo también pienso que esta novela tiene su trama bien diferenciada. No se puede definir ni como una novela negra ni como una novela policíaca sino como una novela simplemente, en la que el tema central es el miedo, la violencia y la soledad. Creo que está escrita con una prosa profunda, con unos personajes y unas situaciones muy bien descritos y tiende a profundizar mucho en la vida de los personajes en las relaciones entre ellos y en su caracterización psicológica, lo que hace que este aspecto sea más importante en toda la novela que el propio suceso en sí.
    El escenario es una ciudad de provincias del sur de España, que Muñoz Molina ya ha descrito en otras de sus novelas y que podría ser la Mágina del Jinete Polaco, su Úbeda natal, con la plaza y la fuente y la estatua del general Orduña que tantas veces cita. Transcurre en un otoño-invierno gris y oscuro y la noche y sobre todo la luna adquieren un protagonismo muy importante. La luna está presente en todos los momentos cruciales de la novela. Está presente en el primer encuentro amoroso entre Susana y el inspector y está presente en los momentos más crudos, cuando el asesino actúa. Se podría decir que el autor ha jugado con el mito del hombre lobo que actúa compulsivamente bajo el influjo de la luna.
    Todos los personajes tienen nombre excepto dos: el inspector y el asesino. Todos los personajes, cada uno a su manera, se sienten solos, han fracasado en algo, algunos son claramente perdedores y viven sin objetivos concretos. El inspector, el asesino, el Padre Orduña, el forense Ferreras, la maestra Susana, que es la que hace un poco de nexo de unión entre todos los personajes pues los conoce a todos: amante del inspector, amiga y cómplice del forense, clienta del asesino, maestra de Fátima y Paula. La maestra que es la que al final de la novela es capaz de tomar firmemente las riendas y poner rumbo a su vida.
    Me atrevo a hacer un paralelismo entre el personaje del inspector y el del asesino
    El asesino no tiene nombre, odia y desprecia a sus padres, tiene adicción alcohólica, impulsos incontrolables y violencia sexual hacia las más débiles.
    El inspector, sin llegar a la violencia del asesino, también odió a su padre, sufrió adicción alcohólica, tiene una clara incapacidad de amar y es cobarde con las mujeres. Incapacidad que no supera hasta el final cuando ya es demasiado tarde.
    En resumen. Un libro con el que he disfrutado mucho leyéndolo por la riqueza de su prosa. Una historia en la que está muy presente la soledad, los fracasos ideológicos, el miedo, la violencia política y la violencia individual y en el que la luna que da nombre al libro, es el personaje principal.

    M'agrada

    • lidiabart diu:

      És un dels meus llibres pendents. Ja sabia que havia agradat molt al Club de Lectura, en general, però, després de llegir el comentari de la Loles, vaig a llegir-lo immediatament! 😉

      M'agrada

    • angelsvazquez diu:

      Moltes gràcies Loles pel teu comentari i per recomanar-nos la lectura d’aquesta novel•la. I sí Lídia com dius, cap lectura de Muñoz Molina et deixa indiferent però aquesta, especialment, té els ingredients necessaris per captivar al lector des del principi. També t’he de dir que molts membres del club van comentar que les primeres planes del llibre, en les quals l’autor presenta els personatges, el ritme és una mica lent. De tota manera, esperem que el puguis llegar i donar-nos la teva opinió

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s